Forum
Zobacz co słychać na naszym forum>>>

Najnowsze tematy:

Dodaj zdjęcie
Dodaj zdjęcia z Małopolski >>>
Google+
Ładuję...
Data dodania lub aktualizacji: czwartek, 05 września 2013, 14:15:59
Autor: admin
Home » Menu Główne » Do poczytania » Różności » Wirtualne Muzea Małopolski - cyfryzacja i nowe media w służbie kultury [wywiad]

Wirtualne Muzea Małopolski - cyfryzacja i nowe media w służbie kultury [wywiad]

„Materiał zebrany w procesie digitalizacji eksponatów muzealnych stanowi podstawę działań związanych z popularyzacją i upowszechnianiem wiedzy o materialnym dziedzictwie Małopolski.  Przedstawienie go w nowoczesnej i atrakcyjnej formie jest jednym z kluczowych elementów projektu Wirtualne Muzea Małopolski” – o tajnikach cyfryzacji i jej znaczeniu dla popularyzacji kulturowego bogactwa opowiadają eksperci Regionalnej Pracowni Digitalizacji MIK, jednostki powstałej w ramach projektu.

Przeczytaj więcej o projekcie Wirtualne Muzea Małopolski >>>

– W ramach projektu Wirtualne Muzea Małopolski,  który wspólnie realizują Województwo Małopolskie i Małopolski Instytut Kultury, powstała Regionalna Pracownia Digitalizacji MIK. Jakie są jej zadania? 

RPD: Utworzenie Regionalnej Pracowni Digitalizacji jest jednym z najważniejszych rezultatów projektu WMM. Dzięki temu możliwa jest digitalizacja wybranych eksponatów pochodzących z zasobów 35 małopolskich muzeów – partnerów projektu.

–  Jak w przystępny sposób wyjaśnić, czym jest digitalizacja? 

RPD: Digitalizacja jest pojęciem o szerokim znaczeniu, określającym różnorodne techniki, a jednocześnie proces przeniesienia wizerunku rzeczywistego obiektu do postaci cyfrowej, możliwej do oglądania na komputerach i urządzeniach mobilnych. Potocznie mówi się o „skanowaniu” obiektów. Dokonuje się tego za pomocą skanerów trójwymiarowych lub specjalnie wykonywanych sekwencji fotograficznych, służących pozyskaniu precyzyjnej informacji o geometrii, strukturze i kolorze rzeczywistych obiektów. W efekcie uzyskuje się:

1)       chmury punktów, czyli przestrzenne reprezentacje eksponatów muzealnych, zawierające współrzędne geometryczne XYZ oraz kolor RGB,

2)       sekwencje zdjęć obiektu wykonywane na stoliku obrotowym  wykonywane techniką fotografii dookólnej lub inaczej fotografii cylindrycznej,

3)       dodatkowe, szczegółowe zdjęcia poszczególnych obiektów. 

Skanowanie i fotografowanie jest wykonywane w muzeach będących partnerami projektu Wirtualne Muzea Małopolski.

Materiał z pomiarów stanowi inwentaryzację przestrzenną eksponatów muzealnych i jest podstawą do opracowania modeli trójwymiarowych oraz sekwencji zdjęć dookólnych. Ze względu na rozmiar plików materiał wyjściowy może być przeglądany wyłącznie przy użyciu specjalistycznego oprogramowania i wydajnego sprzętu komputerowego. Kluczowym problemem przy opracowaniu materiału z digitalizacji jest ogromna ilość danych i wielkości plików, z jakimi trzeba się zmierzyć.

 Aby wizerunki eksponatów można było oglądać w internecie, pliki muszą zostać odpowiednio przygotowane na etapie edycji i pomniejszone.

W skrócie proces można określić słowami: DIGITALIZACJA – EDYCJA – PUBLIKACJA, choć w naszym projekcie bardzo istotna jest też rola REDAKCJI, która tworzy opracowania merytoryczne dotyczące digitalizowanych obiektów.

Regionalna Pracownia Digitalizacji -prace nad modelem 3D

Czy wszystkie eksponaty mogą zostać przetworzone na obrazy cyfrowe? Czy istnieją jakieś ograniczenia?

RPD: Różnorodność obiektów jest jedną z kluczowych wartości Wirtualnych Muzeów Małopolski. Jednocześnie jest jednak jedną z najbardziej kłopotliwych kwestii – obiekty są bardzo różne, zbudowane z materiałów silnie odbijających lub załamujących światło (futra, szkło, folie refleksyjne, chrom, inne metale), a to zawsze stanowi trudność dla urządzeń optycznych, takich jak skanery światła strukturalnego. Sporo obiektów jest także zbudowanych z wielu oddzielnych, często ruchomych elementów. Wśród takich bardziej wymagających obiektów można wymienić np.: drewniany rowerek, liry korbowe (i inne instrumenty muzyczne), głowę turonia wykonaną ze skóry jeża, siodła złożone z wielu elementów lub szopki krakowskie wykonane ze srebrnych folii. Oczywiście większość materiału pochodzącego z digitalizacji takich obiektów jest precyzyjną podstawą do stworzenia ich trójwymiarowych reprezentacji, ale ich opracowanie jest bardzo czasochłonne.

– W jaki sposób zdigitalizowane obiekty będą prezentowane na portalu Wirtualne Muzea Małopolski?

RPD: Rezultat digitalizacji będzie prezentowany w postaci zdjęć, sekwencji fotografii cylindrycznych, umożliwiających obrót obiektów względem osi pionowej. Dodatkowo ponad 500 obiektów będzie można zobaczyć w pełnej postaci trójwymiarowej, choć nieco uproszczonej ze względu na wymagania i ograniczenia przeglądarek internetowych.

– Z Jakiego sprzętu podczas digitalizacji korzysta pracownia?  Czy po zakończeniu projektu będzie on nadal wykorzystywany do podobnych działań?

RPD: Dysponujemy skanerami światła strukturalnego, dzięki którym możemy pozyskać informację o geometrii  obiektów, oraz profesjonalnym sprzętem fotograficznym umożliwiającym pozyskanie informacji o kolorze.  Sprzęt ten będzie wykorzystywany do digitalizacji przez co najmniej 5 lat od zakończenia projektu w 2013 roku – założenia projektu mówią o pięcioletnim okresie tzw. trwałości projektu.

Mumia - model 3D

– Jakie możliwości daje digitalizacja obiektów i jaki jest jej cel?

RPD: Digitalizacja jest jedną z najbardziej zaawansowanych metod pozyskiwania informacji o kształcie i kolorze obiektów muzealnych. Stanowi precyzyjną inwentaryzację i umożliwia wielokrotny pomiar takich przedmiotów, w dostępnym zakresie dokładności używanych w procesie urządzeń. Taka inwentaryzacja może posłużyć do monitorowania stanu faktycznego oraz umożliwić ewentualną rekonstrukcję w przypadku zniszczenia. Precyzyjna digitalizacja to także doskonały materiał do badań naukowych.

Materiał zebrany w procesie digitalizacji eksponatów muzealnych stanowi także podstawę działań związanych z popularyzacją i upowszechnianiem wiedzy o materialnym dziedzictwie Małopolski.  Przedstawienie go w nowoczesnej i atrakcyjnej formie było również jednym z kluczowych elementów projektu Wirtualne Muzea Małopolski. 

– Czy sama digitalizacja wystarczy, by ciekawie zaprezentować kulturę regionu?

RPD: Portal Wirtualne Muzea Małopolski wykroczy poza zwykłą prezentację rezultatów digitalizacji w internecie czy tylko stworzenie katalogu eksponatów muzealnych. Oprócz dokładnych wizerunków samych obiektów, internauci będą mogli zapoznać się z pogłębioną informacją związaną z tymi obiektami, wraz z materiałami dodatkowymi, takimi jak pliki audio i wideo. Cyfrowe odpowiedniki rzeczywistych eksponatów będą więc czymś w rodzaju informacyjnych zworników (interfejsów), dzięki którym użytkownicy portalu będą mieli okazję  zdobyć wiedzę nie tylko na temat samych obiektów, ale także ich kontekstu historycznego czy kulturowego. Ponadto obiekty z różnych muzeów zostaną zestawione z sobą w interaktywnych autorskich prezentacjach tematycznych, a projektowana formuła portalu umożliwi wszystkim użytkownikom tworzenie i odnajdywanie własnych powiązań między poszczególnymi eksponatami.

Przeczytaj więcej o projekcie Wirtualne Muzea Małopolski >>>

***

„Wirtualne Muzea Małopolski” to innowacyjny projekt, realizowany w partnerstwie przez Departament Rozwoju Gospodarczego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego – Lidera projektu, i Małopolski Instytut Kultury – Partnera i głównego realizatora projektu, w porozumieniu z 35 małopolskimi muzeami. Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007–2013 oraz budżetu Województwa Małopolskiego.

Portal „Wirtualne Muzea Małopolski” realizowany jest w oparciu o technologię wykonawcy firmy Comarch S.A. we współpracy z podwykonawcą MobileMS.

źródło: Materiały prasowe

Udostepnij na Facebooku
comments powered by Disqus
     

Nie przegap nowości na stronie!







 

Tagi: wywiad wywiady