Forum
Zobacz co słychać na naszym forum>>>

Najnowsze tematy:

Dodaj zdjęcie
Dodaj zdjęcia z Małopolski >>>
Google+
Ładuję...
Data dodania lub aktualizacji: czwartek, 10 października 2013, 11:47:54
Autor: admin
Home » Menu Główne » Dzieje się » Kultura » Najstarsze, najpiękniejsze, najrzadsze. Białe Kruki z kolekcji Emeryka Hutten-Czapskiego

Najstarsze, najpiękniejsze, najrzadsze. Białe Kruki z kolekcji Emeryka Hutten-Czapskiego

Od 8 października 2013 do  5 stycznia 2014  w Muzeum im. Emeryka Hutten-Czapskiego (Oddział Muzeum Narodowego w Krakowie ul. Piłsudskiego 10-12) trwać będzie druga prezentacja wyjątkowych starodruków z liczącej około 6.000 woluminów biblioteki założyciela muzeum. 

Będzie można zobaczyć m.in. inkunabuł z 1494 roku z sewilskiej oficyny drukarza podpisującego się jako Stanislaus Polonus – Stanisław Polak – znany z wyjątkowej dbałości o stronę estetyczną swych druków. Drzeworyt na karcie tytułowej dzieła poświęconego teorii władzy przedstawia wizerunek idealnego monarchy.

Współwydane w 1521 roku Chronica Polonorum Macieja z Miechowa i praca Jodoka Ludwika Decjusza De vetustatibus Polonorum […], w której zamieszczono drzewo genealogiczne Jagiellonów, ukazujące ich koligacje z rodami panującymi Europy. Wizerunki książąt i królów z ich małżonkami i córkami osadzone są w splątanych gałęziach symbolizujących związki rodowe. Drzeworyt zajmujący dwie strony został pokolorowany w XVI wieku.

Trzy obszerne prace botaniczno-ziołolecznicze wydane w Krakowie w latach 1568, 1595 i 1603 świadczą o dużym zapotrzebowaniu na poradniki medyczne. Drzeworytnicze odwzorowania roślin zostały przygotowane na podstawie rysunków botaników. Marcin Siennik, Marcin z Urzędowa i Szymon Syreniusz korzystali w swej pracy z wielowiekowego dorobku europejskiej medycyny, od czasów starożytnych po sobie współczesne.

Emeryk Czapski włączał do swej kolekcji starodruki dobrze zachowane, w zabytkowych oprawach. Taką artystyczną oprawę posiada Postilla Jakuba Wujka z kompozycją dekoracji przypominającą kobierce wschodnie, z centralną plakietą, nieregularnie wyciętymi plakietami narożnymi, podkreślonymi metalowymi okuciami i z rozrzuconymi po polu okładki kwiatonami. W przeciwieństwie do wzornictwa krajów islamskich, w plakiecie centralnej zamiast motywu arabeski jest postać Matki Boskiej z Dzieciątkiem, korespondująca z tematyką księgi, czyli zbiorem kazań.

źródło: http://www.muzeum.krakow.pl/

Tekst (fragmenty) Agnieszka Perzanowska (Starszy Kustosz Działu Starych Druków i Rękopisów MNK, kurator wystawy)

Udostepnij na Facebooku
comments powered by Disqus
     

Nie przegap nowości na stronie!