Forum
Zobacz co słychać na naszym forum>>>

Najnowsze tematy:

Dodaj zdjęcie
Dodaj zdjęcia z Małopolski >>>
Google+
Ładuję...
Data dodania lub aktualizacji: środa, 03 lipca 2013, 15:15:10
Autor: admin
Home » Menu Główne » Dzieje się » Kalendarium


Udostepnij na Facebooku

Kalendarium

OFF PLUS CAMERA

Data:

Kwi 12 03:00PM - Kwi 21 11:00PM

Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego OFF PLUS CAMERA to jedno z najważniejszych wydarzeń na kulturalnej mapie Polski. Jest imprezą coroczną, mającą miejsce w Krakowie i organizowaną jako część miejskiego projektu Sześć Zmysłów.

OFF PLUS CAMERA jest jednym z najbardziej wyrazistych wydarzeń filmowych w Europie Środkowej, dzięki zdecydowanemu skupieniu się na kinie niezależnym i promocji młodych twórców. Najważniejszym elementem festiwalu jest konkurs główny ‘Wytyczanie drogi’, w którym startuje dwanaście pierwszych bądź drugich filmów walczących o Krakowską Nagrodę Filmową w wysokości 100 tysięcy dolarów. Reżyser zwycięskiego filmu zostaje wybrany przez międzynarodowe jury złożone z wybitnych filmowców i znawców kina.

Poza konkursową dwunastką, na program OFF PLUS CAMERA składają się najnowsze, entuzjastycznie przyjęte przez krytykę tytuły z międzynarodowego obiegu festiwalowego, z których większość prezentowana jest w Polsce premierowo. W programie OFF PLUS CAMERA znajdują się także cykle narodowe, sekcje tematyczne takie jak ‘From the Gut’ (skupiona na amerykańskim kinie niezależnym), a także retrospektywy wybitnych twórców i specjalna sekcja ‘Nadrabianie zaległości’, poświęcona filmom z ostatnich dziesięciu lat, które z różnych przyczyn nie trafiły do polskiej dystrybucji.

OFF PLUS CAMERA to święto oryginalnych i pełnych wyobraźni dzieł filmowych w najlepszym wydaniu. Festiwal został stworzony z myślą o inspirowaniu dyskusji i wymiany poglądów. Aby oddać sprawiedliwość niezależnemu charakterowi pokazywanych na festiwalu filmów, znakomita większość projekcji festiwalowych odbywa się w małych i średnich kinach Krakowa. Pomysł ten zrodził się z chęci uczczenia małych kin studyjnych i Dyskusyjnych Klubów Filmowych, które były ostoją kina artystycznego w latach komunistycznej opresji. Aż do lat dziewięćdziesiątych miejsca te służyły spotkaniom polskich kinomanów i intelektualistów, a obecnie można zaobserwować ich renesans. Festiwal oferuje też liczne wykłady, spotkania z twórcami, panele dyskusyjne i wydarzenia muzyczne.

Filmy podczas tegorocznej edycji:

ODKRYCIA

W ramach tej sekcji zostaną pokazane najnowsze filmy uznanych twórców, ale i młodych filmowców, które już zdążyły odnieść spore sukcesy na światowych festiwalach. Widzowie tej części OFF PLUS CAMERA będą mieli okazję z jednej strony zobaczyć na dużym ekranie uznanych aktorów, a z drugiej - nowatorskie wizje reżyserskie.

Drugie oblicze” reż. Derek Cianfrance

Najnowszy film Dereka Cianfrance’a, reżysera wybitnego „Blue Valentine”, to historia prezentująca niemal 15 lat z życia głównego bohatera, zarazem rozszczepiona na kilka opowieści. Luke (Ryan Gosling) to motocyklista i kaskader, żyjący chwilą i prowadzący swobodną egzystencję. Jest tak do momentu, w którym dowiaduje się że został ojcem. Mężczyzna postanawia wziąć odpowiedzialność za swoją rodzinę i – aby zarobić na jej utrzymanie – zaczyna napadać na banki. W pogoń za młodym przestępcą udaje się ambitny policjant Avery Cross (Bradley Cooper).Film miał swoją premierę na festiwalu w Toronto.

„The Company You Keep” reż. Robert Redford

„The Company You Keep” historia o polityce i współczesnych Stanach Zjednoczonych. Film trzyma w napięciu do ostatniej chwili. Jim Grant jest adwokatem i samotnym rodzicem. Praca i ojcowskie obowiązki to jednak tylko jedno z wcieleń Jima. Ma on bowiem swą sekretną tożsamość, którą skrzętnie skrywa przed światem. Wszystko jednak może ulec zmianie, gdy na horyzoncie pojawi się ambitny reporter Ben Shepard... Film miał swoją premierę na festiwalu w Wenecji.

„The Unspeakable Act” reż. Dan Sallitt

Siedemnastoletnia Jackie zmaga się z napięciami wieku dorastania, spośród których najtrudniejszym jest pożądanie, jakim obdarza swego odrobinę starszego brata, Matthew. Rodzeństwo otwarcie rozmawia o swych uczuciach; Jackie uparcie sugeruje tytułowy akt kazirodztwa, ale chłopak pozostaje niechętny. „The Unspeakable Act” jest nienachlanym, zabawnym i odważnym zarazem portretem społecznie zakazanego seksualnego marzenia, z którym zmaga się główna bohaterka. Film pokazywany był na festiwalach w m. in. w Sundance, Karlowych Warach oraz w Rotterdamie.

„Chasing Ice” reż. Jeff Orlowski

James Balog jest cenionym fotografem przyrody, który współpracuje między innymi z prestiżowym „National Geographic”. Szukając nowych wyzwań, ale i pragnąc nadać swojej pracy wymiar społeczny, mężczyzna decyduje się na ciekawy eksperyment. Wielokrotnie nagradzany dokument Jeffa Orlowskiego to opowieść ku przestrodze. Podejmuje szereg kwestii, z którymi mierzy się współczesne społeczeństwo, pokazując jednocześnie polaryzację stanowisk, jakie zdominowały debatę publiczną – nie tylko w Stanach Zjednoczonych. Film pokazywany był m.in. Na festiwalu w Sundance.

NADRABIANIE ZALEGŁOŚCI

W ramach sekcji “Nadrabianie Zaległości” zostaną zaprezentowane uznane na świecie filmy, które z różnych przyczyn nie trafiły do polskiej dystrybucji kinowej. Wybrane obrazy dzięki świeżości spojrzenia, odwadze w zgłębianiu kontrowersyjnych tematów, wreszcie formalnemu nowatorstwu - zostały docenione przez międzynarodowe widownie najważniejszych światowych festiwali. 

„Skylab” reż. Julie Delpy

„Le Skylab” to film autorstwa francuskiej aktorki, pisarki i reżyserki Julie Delpy. Obraz opowiada historię 11-letniej Albertine oraz jej rodziny, która zjeżdża się do rodzinnego domu w Bretanii, aby świętować urodziny seniorki klanu (Bernadette Lafont). Akcja filmu rozgrywa się latem  1979 roku, kiedy to w zachodnie krańce Francji miał uderzyć satelita ”Skylab”. W obliczu nadciągającej katastrofy, dojrzała jak na swój wiek Albertine, czuje się odpowiedzialna za swoją ekscentryczną rodzinę. Film otrzymał specjalną nagrodę jury w na festiwalu w San Sebastian.

„Tiny Furniture” Lena Dunham

Obraz „Tiny Furniture” to dobra propozycja dla fanów bijącego rekordy popularności serialu „Dziewczyny”, nie tylko za sprawą Leny Dunham, która również pojawia się tutaj w roli reżyserki i odtwórczyni głównej roli. 22-letnia Aura po ukończeniu studiów powraca do domu swojej matki, odnoszącej sukcesy artystki mieszkającej na Manhattanie. Z bezużytecznym dyplomem, zakończonym nieudanym związkiem i z brakiem jakiegokolwiek pomysłu na życie, Aura musi znaleźć odpowiedź na wiele nurtujących ją pytań, które pomogą jej zrozumieć kim jest i czego tak naprawdę pragnie. Film pokazywany był m. in. na festiwalu w Melbourne.

„Goodbye, First Love” reż. Mia Hansen-Løve

To pół- autobiograficzna opowieść szaleńczo zakochanych w sobie młodych ludzi: 15-letniej Camille I 19-letniego Sullivana. Ich beztroski związek rozpada się, kiedy chłopak postanawia wyjechać na rok do Ameryki Południowej. Camille początkowo nie potrafi poradzić sobie z rozłąką, co w rezultacie doprowadza do próby samobójczej. Z czasem jednak zaczyna próbować budować swoje życie od nowa i odnajdywać rzeczy, dzięki którym ponownie dostrzega piękno otaczającego ją świata. Film pokazywany m. in. na festiwalu w Locarno.

„Rage” reż.Sally Potter

Za sprawą filmu Potter przenosimy się w niezwykle pasjonujący świat mody, któremu nieobce są intrygi, kłamstwa i żądza sukcesu. Michelangelo, młody bloger, za pomocą kamery w telefonie komórkowym przez tydzień kręci zakulisowe wywiady w nowojorskim domu mody. W ciągu tych siedmiu dni, pochodzący ze Środkowego Wschodu projektant Merlin, pracuje nad pokazem swojej najnowszej kolekcji. Michelangelo staje się adresatem wszystkich zwierzeń. Kiedy po rzekomym wypadku na wybiegu, który kończy się śmiercią jednej z modelek, zostaje wszczęte śledztwo, wywiady zarejestrowane przez Michelangelo zamieniają się w spowiedź. Film pokazywany był m. in. na festiwalu w Berlinie.

„The Deep Blue Sea” reż. Terence Davies

„The Deep Blue Sea” w reżyserii Terence’a Daviesa z Rachel Weisz w roli głównej, to historia Hester Collyer, która podejmuje dramatyczną decyzję i postanawia targnąć się na swoje życie. Kiedy cudem udaje się ją odratować, kobieta zamyka się w swoim mieszkaniu i wypalając niezliczone ilości papierosów, wraca myślami do swoich wspomnień. Jest to przede wszystkim do nieudane małżeństwo z Williamem Collyerem, przerwane w wyniku płomiennego romansu w z młodym pilotem RAF-u, Frieddiem Page’em. Film miał premierę na festiwalu w Toronto. 

KINO SPOD CIEMNEJ GWIAZDY(„Dark Stars Rising”)

to wyjątkowa sekcja, na którą złoży się 7 filmów z pogranicza mainstreamu i kultury niszowej. Najbardziej zaskakujące i groteskowe obrazy, jakie kiedykolwiek stworzono, reprezentować będą ikony kina awangardowego: Alejandro Jodorowsky, Andy Warhol czy Jeffrey Schwarz. Pozycje obowiązkowe dla miłośników kinowej prowokacji.

Kultowy status w kinie zajmują „Różowe flamingi”, niskobudżetowa produkcja Johna Watersa. Opowieść o rodzinach rywalizujących o tytuł Najobrzydliwszych Ludzi na Świecie do dziś bawi i szokuje. Surrealistyczna „Święta góra” Alejandro Jodorowskiego jest groteskową historią dziewięciu najbogatszych przemysłowców i polityków świata, którzy pragną skraść sekret nieśmiertelności. „The Manson Family” Jima Van Bebbera, inspirowany programem telewizyjnym Crime Scene, stanowi jedną z najodważniejszych prób zgłębienia mrocznego fenomenu Mansona. Z kolei klasyczny filmowy slasher „Maniak”, wyreżyserowany przez Williama Lustiga, jest mroczną opowieścią o obsesji nieatrakcyjnego Nowojorczyka, zbierającego kobiece skalpy w celu stworzenia idealnej lalki-obiektu miłości. Film do dziś mrozi krew w żyłach. Wątki science fiction, społecznej satyry i filmu młodzieżowego splatają się w obłąkaną wizję Ameryki w filmie „Repo Man” Alexa Coxa. Filmowa wersja off- broadwayowego spektaklu Todda Robbinsa „Play Dead” stanowi połączenie iluzji z makabrą. Widzowie wciągani są w mroczną grę, w której groza przeplata się ze śmiechem. „I Am Divine” to z kolei historia o tym jak Harris Glenn Milstead, znany jako Divine, stał się inspiracją dla Johna Watersa, a także światową ikoną sceny drag queen. Amerykański film w reżyserii Jeffreya Schwarza swoją premierę miał w marcu 2013 roku. 

BLACK AMERICAN CINEMA

to sekcja, która skupi się zarówno na historii fenomenu blaxploitation lat 70., jak i współczesnych bardziej współczesnych głosach. Frapujące obrazy rejestrują społeczność afroamerykańską. Nietuzinkowe, a przy tym różnorodne propozycje zainteresują każdego.

Wyrafinowanym hołdem dla kina Blaxploitation jest “Jackie Brown”, niedocenione zawczasu arcydzieło Quentina Tarantino, z tytułową Jackie (Pam Grier). Natomiast klasykiem kina Blaxploitation jest „Coffy” Jacka Hilla z 1973 roku, również z Pam Grier w roli głównej. Jest to opowieść o czarnoskórej kobiecie, która sama pragnie wymierzyć sprawiedliwość złoczyńcom. Amerykański kryminał oparty na powieści Ernesta Tidymana, „Shaft” Gordona Parksa, to opowieść o czarnoskórym detektywie walczącym z mafią. „Cooley High” Michaela Schultza oparty został na doświadczeniach uczniów z High School w Chicago. Akcja toczy się w połowie lat 60. XX wieku w USA. Melodramat „Czekając na miłość” skupia się na losach czterech afroamerykańskich kobiet, które dzielą ze sobą wszystkie radości i smutki, a każda z nich przechodzi inny etap życia i miłości. „Chłopaki z sąsiedztwa” to z kolei reżyserski debiut Johna Singletona. Stał się protestem wobec nierówności czarnoskórej młodzieży w USA i jednym z najważniejszych filmów afroamerykańskich. „Claudine” Johna Berriego to jeden z niewielu Czarnych filmów lat 70-tych, który nie wpisuje się w gatunek Blaxploitation. To komedia romantyczna (ze sporą dawką społecznego realizmu). Satyryczne spojrzenie proponuje również „Hollywood Shuffle” Roberta Townsenda. Film gwarantuje autentyczny wgląd w realia średniej klasy Afroamerykanów. Ukazuje w jaki sposób rasizm za kamerą degradował czarnych aktorów, skłaniając ich do podjęcia poniżających ról. „W bagnie Los Angeles” Carla Franklina to tajemnicza opowieść zainspirowana kinem noir lat czterdziestych. Nie brakuje w niej politycznych rozgrywek, akcji oraz femme fatale. 

KINO CZASU KRYZYSU 

Sekcja ta prezentuje wybrane filmy dokumentalne i fabularne, które na różne sposoby analizują fenomen globalnego kryzysu. Współczesne kino stawia pytania o stan świata, który wszyscy zamieszkujemy. Czy mogą one mieć wpływ na jego aktywną przemianę?

„Too Big to Fail” Curtisa Hansona to obraz przedstawiający działania podjęte w 2008 przez Henry’ego Paulsona, sekretarza skarbu USA, mające na celu uratowanie upadających banków inwestycyjnych. Amerykańską propozycją dokumentalną będzie „Detropia” w reżyserii Heidi Ewing i Rachel Grady. Film opowiada o mieście Detroit, które staje się symbolem upadku amerykańskiej bazy produkcyjnej. „The Company Men” Johna Wellsa ukazuje człowieka, który na skutek kryzysu traci pracę i w związku z tym jest zmuszony zrezygnować z majątku i luksusów. Przechodzi na bezrobocie i wciąż nie może znaleźć dla siebie zajęcia, a z pomocą przychodzi mu szwagier. „The Queen of Versailles” Laurena Greenfielda jest zrobionym z rozmachem dokumentem, który opowiada o losach Jackie i Davida, kreśląc historię „od pucybuta do milionera”, odsłaniającą przy tym blaski i cienie amerykańskiego marzenia. W sekcji nie może zabraknąć produkcji z Grecji - „Boy Eating the Bird’s food” w reżyserii Ektorasa Lygizosa opisuje trzy dni z życia młodego mężczyzny z Aten, narzucającego sobie dziwaczny, chwilami niepokojący post. Odżywia się karmą dla ptaków i poddaje ciało rozmaitym formom umartwienia. Film został przyjęty jako jedna z najbardziej przenikliwych metafor kryzysu panującego obecnie w Grecji. Jedyny polski film w tej sekcji to „Eksmisja” Filipa Antoniego Malinowskiego. Przejmująca historia rodzinna jest zapisem dokonujących się w Polsce przemian społeczno-ekonomicznych, ale także świadectwem radykalnej zmiany mentalności, którą najtrudniej zaakceptować przedstawicielom starszego pokolenia. 

Konkursu Polskich Filmów Fabularnych

 

Nagroda główna to Polski Noble Filmowy w wys. 100 tys. PLN dla najlepszego filmu



„Bejbi blues” reż. Katarzyna Rosłaniec

Natalia chciała mieć dziecko, bo fajnie jest mieć dziecko. Wszystkie młode gwiazdy jak Britney Spears czy Nicole Richie mają dzieci. Ale dlaczego tak naprawdę zdecydowała się na macierzyństwo w tak młodym wieku? Chcą mieć dziecko, żeby w końcu ktoś je naprawdę kochał, żeby same miały kogoś do kochania. 

„Być jak Kazimierz Deyna” reż. Anna Wieczur-Bluszcz

Pełnometrażowy debiut będący dowodem na to, że można w Polsce z powodzeniem realizować tzw. kino środka. To ciepła, bezpretensjonalna i co ważne zabawna opowieść o roli przypadku w życiu człowieka, ale także o tym, że warto na przekór losowi wziąć sprawy w swoje ręce.

„Dziewczyna z szafy” reż. Bodo Kox

Historia braci Jacka i Tomka oraz tytułowej dziewczyny. Film opowiada o samotności, anonimowości i alienacji, wynikających z różnych przyczyn - własnego wyboru, ale też "nadprzyrodzonej" sprawności umysłu, która rodzi niezwykłe zachowania. 

„Imagine” reż. Andrzej Jakimowski

Poetycka opowieść o Ianie, który jest instruktorem w ośrodku dla niewidomych dzieci w Lizbonie. Zjawiskowe zdjęcia Adama Bajerskiego skłaniają do refleksji nad tym, co widzialne i niewidzialne. 

„Ixjana” reż. Józef Skolimowski, Michała Skolimowski

Bohaterem opowieści jest pisarz Marek, którego wieloletnia przyjaźń z Arturem zostaje gwałtownie przerwana przez pojawienie się w ich życiu pewnej tajemniczej kobiety. Marek nieświadomy manipulacji jakiej zostaje poddany próbuje wyjaśnić tajemnicę pewnej nocy, podczas której jego przyjaciel zaginął w niejasnych okolicznościach.

 „Jesteś Bogiem’ reż. Leszek Dawid

Porywająca historia trójki założycieli zespołu Paktofonika, którzy - zawiązując „pakt przy dźwiękach głośnika” - nie podejrzewali, że staną się głosem kolejnych pokoleń. 

„Miłość” reż. Sławomir Fabicki

Film jest historią kobiety uwikłanej w trudną relację, której konsekwencje wystawią jej szczęśliwe małżeństwo na długotrwałą próbę. W życie dwójki trzydziestolatków wkracza ktoś, kto sprawi, że będą musieli na nowo określić, czym jest dla nich wzajemne uczucie.

„Mój rower” reż. Piotr Trzaskalski

Film Piotra Trzaskalskiego to rodzaj ciepłej przypowieści o relacjach jakie rodzą się  pomiędzy ojcem i synem. Poetyckie, wycyzelowane kadry współgrają tutaj z baśniową nieco fabułą, która skoncentrowana jest wokół motywu wspólnej wędrówki jako remedium na jątrzące problemy. 

„Nieulotne” reż. Jacek Borcuch

Film opowiada o parze polskich studentów, którzy poznają się podczas wakacji w Hiszpanii. W beztroski czas i rajski krajobraz wdziera się jednak rzeczywistość rodem z najgorszego snu. Życie bohaterów zostaje wystawione na ciężką próbę. 

„W sypialni” reż. Tomasz Wasilewski

Film Wasilewskiego to kino, które nie daje widzowi prostych odpowiedzi. Główną rolę odgrywają emocje. Wasilewski stawia diagnozę współczesnej, intrygującej  rzeczywistości.

OFF SCENA na OFF PLUS CAMERA 2013 

OFF SCENA to nowa inicjatywa festiwalu. Off Plus Camera zaprasza na wyjątkowe koncerty polskich i zagranicznych artystów. Wśród nich m.in. ROSKO JOHN (Archive), JONO MCCLERRY,  TWILITE. Wstęp na koncerty po okazaniu karnetu festiwalowego lub biletu na seans z danego dnia. Wszystkie koncerty odbędą się w Klubie B4 na Brackiej 4. 

Festiwalowicze codziennie będą mieli szanse posłuchać ambitnej i nowatorskiej muzyki. Każdego dnia filmową podróż będzie można zakończyć muzycznym akcentem w klubie festiwalowym. Muzycy, którzy zaprezentują się na festiwalu to połączenie świeżości, szczerości i przede wszystkim talentu. 

Na OFF SCENIE wystąpią:

Jono McClerry (13.04) – songwriter nagrywający pod szyldem Ninja Tune. Jednym tchem wymieniany obok Finka, Jose Gonzalesa, a nawet nazywany następcą legendarnego Nicka Drake’a. 

SoundQ (14.04) - fuzja wyszukanej i subtelnej elektroniki, głęboka a zarazem przebojowa alternatywa. 

Teddy Jr (15.04) - międzynarodowa mieszanka muzyków, prezentująca folkowo-grungowe brzmienie o rozbudowanym instrumentarium, obok gitar i basu, wiolonczele i akordeon. 

Fair Weather Friends (16.04) – czyli gitarowe granie z tanecznymi samplami, elektryczna awangarda niewątpliwe wyróżniająca się na polskiej scenie muzycznej. 

Adre’n’Alin (17.04) projekt Igora Szulca – człowieka z fortepianem, który między klawisze wplata dyskretne nuty elektroniczne. Adre’n’Alin to klasyka vs. elektronika, adrenalina vs. spokój.

 Największą niespodzianką OFF SCENY będzie występ Rosko Johna (18.04), znanego szerszej publiczności jako członek kolektywu Archive. Na pierwszym solowym koncercie w Polsce zaprezentuje swój autorski show. 

Hatbreakers (19.04) wyzwolą w klubowiczach energię bez przemocy bitów i decybeli. Z powodzeniem wskrzesili idee piosenki z akompaniamentem saksofonu, gitary, basu i instrumentów perkusyjnych.

 Twilite (20.04) – czyli dwa męskie głosy, dwie akustyczne gitary. Anglosaska tradycja spotyka się tu ze słowiańską melancholią. Zespół, który podbił już polską scenę muzyczną, a teraz rozwija się jego kariera zagraniczna. 

Ostatniego dnia na OFF SCENIE pojawi się grupa Vermones (21.04). Surowe, gitarowe brzmienie, dopełnione zostanie łagodnym dźwiękiem pianina, ożywiane elektroniką. Najmocniejszym atutem składu jest charyzmatyczny głos wokalisty.

 

Źródło: materiały prasowe, 

więcej informacji: www.offpluscamera.com

Udostepnij na Facebooku
 

Tagi: wydarzenia małopolska kulturalne imprezy eventy festiwale wystawy koncerty
 Zobacz jeszcze na: